Voor de leerkracht


Leerplandoelstellingen

GO 2012/010

  • LPD 92: De leerlingen kunnen de bestudeerde leerinhouden van de niet-westerse samenlevingen tussen 1450 en 1815 situeren in tijd en ruimte en het verband aangeven tussen beide.
  • LPD 94: De leerlingen kunnen minstens 1 probleemstelling uitwerken per bestudeerde niet-westerse samenleving tussen 1450 en 1815.

  • LPD 96: De leerlingen kunnen door de leraar aangereikte of zelf gevonden informatie over de bestudeerde niet-westerse samenlevingen tussen 1450 en 1815 aan de hand van vragen of een afgebakende opdracht kritisch analyseren, hoofd- en bijzaken erin van elkaar onderscheiden en er de nodige gegevens uit halen om een probleemstelling te beantwoorden

  • LPD 98: De leerlingen kunnen aan de hand van gerichte vragen, historische documenten over de bestudeerde niet-westerse samenlevingen tussen 1450 en 1815 met elkaar vergelijken en hieruit een gefundeerd besluit trekken.

  • LPD 100: De leerlingen kunnen de fundamentele kenmerken omschrijven van de bestudeerde niet-westerse samenlevingen tussen 1450 en 1815. 

  • LPD 101: De leerlingen kunnen mogelijke onderlinge verbanden en wisselwerkingen binnen en tussen de maatschappelijke domeinen van de bestudeerde niet-westerse samenlevingen tussen 1450 en 1815 aantonen.

  • LPD 104: De leerlingen kunnen doelgericht informatie zoeken over hun onderzoeksvraag in het door de leraar aangeboden informatiemateriaal.

  • LPD 105: De leerlingen kunnen de gevonden informatie ordenen op basis van de criteria historische bron of historiografisch materiaal.

  • LPD 108: De leerlingen kunnen in de geselecteerde informatie hoofd- van bijzaken onderscheiden en daaruit de nodige gegevens halen om de onderzoeksvraag te beantwoorden.

  • LPD 111: De leerlingen kunnen over het resultaat van hun beperkt historisch onderzoek rapporteren.

Lesdoelen

  • De leerlingen kunnen informatie verzamelen dat ze gebruiken voor een creatief eindproduct. (V)
  • De leerlingen kunnen de Ming-dynastie situeren in tijd en ruimte. (K/I)

  • De leerlingen kunnen aan de hand van een gegeven tekst het ontstaan van de Ming-dynastie verklaren. (K/I)

  • De leerlingen kunnen een ID-fiche maken van Zhu Yuan-zhang. (K/I)

  • De leerlingen kunnen de inhoud van het Plakkaat van instructie aan het volk verklaren. (K/I)

  • De leerlingen kunnen de kenmerken van de Ming-dynastie situeren in het politiek domein. (K/I)

  • De leerlingen kunnen het begrip eunuchen definiëren. (K/I)

  • De leerlingen kunnen de kenmerken van de Ming-dynastie situeren in het economisch domein. (K/I)

  • De leerlingen kunnen de kenmerken van de Ming-dynastie situeren in het sociaal domein. (K/I)

  • De leerlingen kunnen de kenmerken van de Ming-dynastie situeren in het cultureel domein. (K/I)

  • De leerlingen kunnen voorbeelden van de Chinese cultuur opzoeken. (V)

  • De leerlingen kunnen zelfstandig een schema ontwikkelen over de ontdekkingsreizen van Zheng He. (V)

  • De leerlingen kunnen de oorzaken voor de bouw van de Verboden Stad en de Chinese Muur verklaren. (K/I)

  • De leerlingen kunnen kritisch rapporteren over hun interactieve poster. (V)

Bronnen

  • CrashCourse. (2012, 14 juni). Columbus, de Gama, and Zheng He! 15th Century Mariners. Crash Course: World History #21 [Video]. Geraadpleegd op 19 maart 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=NjEGncridoQ
  • Dragon's Armory. (2017, 25 juli). Ming Dynasty Army (Medieval Chinese, 出警图) [Video]. Geraadpleegd op 19 maart 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=4mmLcPu2VC0

  • Expedia NL. (2017, 12 december). Ontdek de Chinese Muur in één minuut [Video]. Geraadpleegd op 19 maart 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=XfdVvogsRC8
  • LMRT1975. (2014, 9 februari). De Verboden Stad (NL) [Video]. Geraadpleegd op 19 maart 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=kGffM8TMWok

  • TheOpenBook. (2018, 2 juli). Ming Dynasty | History. [Video]. Geraadpleegd op 19 maart 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=ES7vzM0RJko

  • Time Life Books. (1994). China's begraven keizerrijken. Amsterdam, Nederland: Time Life Books.
  • Vande Walle, W. (2007). Een geschiedenis van het Chinese keizerrijk tot 1600. Leuven, België: Acco.

  • Wetzel, A. (2008). China: From the Foundation of the Empire to the Ming Dynasty. Los Angeles, Verenigde Staten: University of California Press.

© Brent Verrelst
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin