Voor de leerkracht
Leerplandoelstellingen
GO 2012/010
- LPD 92: De leerlingen kunnen de bestudeerde leerinhouden van de niet-westerse samenlevingen tussen 1450 en 1815 situeren in tijd en ruimte en het verband aangeven tussen beide.
LPD 94: De leerlingen kunnen minstens 1 probleemstelling uitwerken per bestudeerde niet-westerse samenleving tussen 1450 en 1815.
LPD 96: De leerlingen kunnen door de leraar aangereikte of zelf gevonden informatie over de bestudeerde niet-westerse samenlevingen tussen 1450 en 1815 aan de hand van vragen of een afgebakende opdracht kritisch analyseren, hoofd- en bijzaken erin van elkaar onderscheiden en er de nodige gegevens uit halen om een probleemstelling te beantwoorden
LPD 98: De leerlingen kunnen aan de hand van gerichte vragen, historische documenten over de bestudeerde niet-westerse samenlevingen tussen 1450 en 1815 met elkaar vergelijken en hieruit een gefundeerd besluit trekken.
LPD 100: De leerlingen kunnen de fundamentele kenmerken omschrijven van de bestudeerde niet-westerse samenlevingen tussen 1450 en 1815.
LPD 101: De leerlingen kunnen mogelijke onderlinge verbanden en wisselwerkingen binnen en tussen de maatschappelijke domeinen van de bestudeerde niet-westerse samenlevingen tussen 1450 en 1815 aantonen.
LPD 104: De leerlingen kunnen doelgericht informatie zoeken over hun onderzoeksvraag in het door de leraar aangeboden informatiemateriaal.
LPD 105: De leerlingen kunnen de gevonden informatie ordenen op basis van de criteria historische bron of historiografisch materiaal.
LPD 108: De leerlingen kunnen in de geselecteerde informatie hoofd- van bijzaken onderscheiden en daaruit de nodige gegevens halen om de onderzoeksvraag te beantwoorden.
LPD 111: De leerlingen kunnen over het resultaat van hun beperkt historisch onderzoek rapporteren.
Lesdoelen
- De leerlingen kunnen informatie verzamelen dat ze gebruiken voor een creatief eindproduct. (V)
De leerlingen kunnen de Ming-dynastie situeren in tijd en ruimte. (K/I)
De leerlingen kunnen aan de hand van een gegeven tekst het ontstaan van de Ming-dynastie verklaren. (K/I)
De leerlingen kunnen een ID-fiche maken van Zhu Yuan-zhang. (K/I)
De leerlingen kunnen de inhoud van het Plakkaat van instructie aan het volk verklaren. (K/I)
De leerlingen kunnen de kenmerken van de Ming-dynastie situeren in het politiek domein. (K/I)
De leerlingen kunnen het begrip eunuchen definiëren. (K/I)
De leerlingen kunnen de kenmerken van de Ming-dynastie situeren in het economisch domein. (K/I)
De leerlingen kunnen de kenmerken van de Ming-dynastie situeren in het sociaal domein. (K/I)
De leerlingen kunnen de kenmerken van de Ming-dynastie situeren in het cultureel domein. (K/I)
De leerlingen kunnen voorbeelden van de Chinese cultuur opzoeken. (V)
De leerlingen kunnen zelfstandig een schema ontwikkelen over de ontdekkingsreizen van Zheng He. (V)
De leerlingen kunnen de oorzaken voor de bouw van de Verboden Stad en de Chinese Muur verklaren. (K/I)
De leerlingen kunnen kritisch rapporteren over hun interactieve poster. (V)
Bronnen
- CrashCourse. (2012, 14 juni). Columbus, de Gama, and Zheng He! 15th Century Mariners. Crash Course: World History #21 [Video]. Geraadpleegd op 19 maart 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=NjEGncridoQ
Dragon's Armory. (2017, 25 juli). Ming Dynasty Army (Medieval Chinese, åºè¦å¾) [Video]. Geraadpleegd op 19 maart 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=4mmLcPu2VC0
- Expedia NL. (2017, 12 december). Ontdek de Chinese Muur in één minuut [Video]. Geraadpleegd op 19 maart 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=XfdVvogsRC8
LMRT1975. (2014, 9 februari). De Verboden Stad (NL) [Video]. Geraadpleegd op 19 maart 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=kGffM8TMWok
TheOpenBook. (2018, 2 juli). Ming Dynasty | History. [Video]. Geraadpleegd op 19 maart 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=ES7vzM0RJko
- Time Life Books. (1994). China's begraven keizerrijken. Amsterdam, Nederland: Time Life Books.
Vande Walle, W. (2007). Een geschiedenis van het Chinese keizerrijk tot 1600. Leuven, België: Acco.
Wetzel, A. (2008). China: From the Foundation of the Empire to the Ming Dynasty. Los Angeles, Verenigde Staten: University of California Press.